Sve ima svoju pozitivnu stranu STRES – Šta je to, u stvari?

Sve ima svoju pozitivnu stranu
STRES – Šta je to, u stvari?

Stres nije karakteristika samo našeg vremena. Zato je i tada, pre osam decenija, postao popularan i korišćen termin. Ali, vremenom je dobio i nova značenja. Tako ga danas mnogi koriste kao izgovor za bezobrazno i neprijatno ponašanje, čuli ste sigurno sto puta opravdanje „bio sam pod stresom“.

Stres se generalno smatra kao sinonim za patnju, u mnogim rečnicima širom sveta naći ćete da ga definišu kao fizičku, mentalnu, ili emocionalnu napetost,  ili kao stanje ili osećaj koji je doživela neka osoba kada je primetila da zahtevi pred njom prevazilaze njene lične i društvene mogućnosti, i da nije u stanju da ih ispuni na zahtevani način.

I tako se stalno zapostavlja i pozitivna strana stresa, ali i stres koji je pozitivan od prvog trenutka: prvi poljubac, prvi radni dan na poslu koji ste želeli, dan kada ste maturirali, diplomirali.

stres

I prvi poljubac može da izazove stres, ali kako je to dobar stres…

Zaboravljamo i da stres, koji je u prvom trenutku za većinu loš, možemo preokrenuti u sopstvenu korist. Važno je da se ne ukopamo i taj prvobitni negativni input ne iskoristimo kao temelj za gradnju totalnog nezadovoljstva, osećaja niže vrednosti, bezizlaznosti i sličnog. Već kao mali zastoj, prepreku iz koje možemo nešto da naučimo, kao motivaciju da krenemo još bolje i jače tamo gde želimo.

Postoje stresovi na koje jednostavno nemamo uticaja, pogode nas i pomere. Svest o tome da su trenutni kao i razmišljanje možemo li išta uraditi povodom toga, ublažavaju njihove posledice.

Kada doživimo stres, često postajemo energičniji, produktivniji, ali do jednog nivoa, posle ta nova snaga opada. Koliko će trajati i kako ćemo to iskoristiti, zavisi od svakog od nas pojedinačno. Neki je koriste od prve sekunde, neki je ni ne primete, pa ne stignu ni da je iskoriste.

I dobar i loš stres mogu stvoriti jednake reakcije organizma, biti jednako snažni. Ono što im daje pozitivan ili negativan predznak jesu naša uverenja, ranija iskustva, emocije, potrebe, htenja…

U svakoj od reakcija je dobro da budemo fleksibilni, spremni za trenutne promene, sposobni da se nakon stresa sa lakoćom vratimo u prvobitno stanje. A sve je to moguće ako znamo šta želimo, radimo na sebi i gradimo okruženje koje nama odgovara (ne mislimo da društvene sisteme, već naš mikro kosmos).

I biti svesni da je stres za svakoga od nas drugačiji. A posebno da smo mi ljudi skloni tome da sami sebi pravimo stres, pa je važno da to osvestimo, razmislimo zašto to radimo i promenimo uverenja iz kojih to činimo. A to zaista možemo.

Tekst: Željka Zebić
Antistres misao