Uštedite na vremenu u 10 koraka
TIME DRIVE – UPRAVLJANJE I ORGANIZACIJA VREMENA
Gleb Arhangeljski
Vreme se ne može nadoknaditi. U životu raspolažemo, u proseku, sa 200 do 400 hiljada sati, pa je važno znati kako da iskoristimo svaki sekund. Koliko tokom dana imate „praznog hoda“, mislite li da ste prezauzeti i da su vam dani kratki? Ova knjiga uči kako da maksimalno iskoristimo vreme – dobrom organizacijom
Autor knjige, Gleb Arhangeljski je Rus, analitičar, vodeći ekspert u upravljanju vremenom, preporuke uglavnom bazira na osobinama svojih sunarodnika, odnosu prema obavezama, u kojima smo im više nego slični.
Za stvaranje našeg ličnog tajm-menadžmenta, predlaže 10 koraka:
1. ODMOR: od velikog je značaja koliko energije imate. Ako ste na rezervi, biće vam potrebno mnogo vremena za jednostavne aktivnosti. Zato je važno da planirate periode odmora. Optimalno je na svaki sat po 5 minuta, ili na sat i po 10 minuta. Procenjeno je da je idealni interval neprekidnog rada od 60 do 90 minuta. U minutima odmora obavezno napustite radni prostor, prošetajte, osamite se, skrenite misli suprotno od obaveza.
I san je važan, pola sata pred spavanje birajte knjige, muziku, nikako vesti i mračne teme. San se sastoji iz nekoliko ciklusa, jedan traje 90 minuta. Bićete odmorniji ako se probudite na kraju jednog (posle 6, 7 i po, 9 sati) a ne u sredini (7 ili 8 sati).
2. MOTIVACIJA: Ma koliko voleli ono što radimo, uvek postoje i neprijatne i teške stvari. Za te momente nađite vaše „sidro“, odnosno materijalnu sponu koja vas povezuje sa prijatnim emocijama. Obično su to neka muzika ili kafa. Njih koristite samo za rad, a za periode odmora izaberite druga sidra.
Pravite TABELE sa obavezama, i one koje ispunite štiklirajte. Snažan motiv da krenete dalje je kad vidite šta ste uradili.
3. POSTAVLJANJE CILJEVA: Ne idite kroz život kao da vas nosi, već aktivno njime upravljajte. Morate znati jasno šta hoćete i biti spremni da to i realizujete bez obzira na tzv. „objektivne spoljne okolnosti“. Odredite 5 do 9 KLJUČNIH OBLASTI vašeg života i za svaku odredite vaše zadatke.
4. RADNI DAN: Pravite dnevni plan, obavezno ga zapišite, nikako ga ne držite samo u glavi. Radite to uveče, ili ujutru ako obaveze treba vremenski uskladiti. Definišite: krute zadatke (znate vreme i mesto), gipke (mogu imati rok, ali ne precizan) i budžetirane (visokog prioriteta, bez vremenskog roka ali obimne). Planirajte 60% vremena, a 40% ostavite kao rezervu.
5. PLANIRANJE: Autor nas upoznaje sa pojmovima „hronos“ (izmerivo vreme) i „kajros“ (pogodan trenutak i okolnosti za nešto). Kajrosi su obaveze koje ne zavise samo od vas (kada donesu zakon, kada sretnem šefa), pa možete da ih beležite na stikerima i pomerate od iz dana u dan. Autor iznosi i fantastične praktične PREDLOGE kako da napravite korisne i pregledne godišnje, nedeljne i dnevne planove, brzo i lako.
6. PRIORITETI: Kada nekom treba reći „ne“, uvek postoji opcija da pokvarite odnose, ali svakako to učinite. Očistite život od nametnutih obaveza! Kako „kupiti“ vreme za glavne zadatke? Utvrdite svoje kriterijume, zapišite ih, svakom zadatku dajte OCENU za svaki kriterijum. Neka ocene budu od 1 do 3, jer naš mozak ne razlikuje više od 5 do 7 gradacija.
7. INFORMACIJA: U eri ubrzanog razvoja, moramo biti informisani, ali ne zatrpani beskorisnima. Recite ne lenčarenju uz TV, odredite da nedeljno pročitate bar jednu knjigu, ne jurite količinu jer je „bolje manje, ali pažljivo“. Organizujte elektronsku poštu, odredite kada ćete je otvarati (podesite automatsku proveru na najmanje jedan sat). Ne trpajte sve na radni sto, ispred neka bude ono što koristite (kompjuter recimo), ništa ne sme da vam skreće pažnju! Naša podsvest može da registruje 7 elemenata (2 manje, 2 više, dakle od 5 do 9), više od toga nas ometa.
8. GUTAČI: Vodite par dana evidenciju na šta trošite vreme (najbolje 3-4 nedelje), s vremenskim intervalima. Periode kraće od 5 minuta štiklirajte sa stane, i kada ih saberete videće koliko ste vremena protraćili! U prevozu čitajte (korisne sadržaje), slušajte audio-knjige, na putovanjima učite (strani jezik), pravite planove, pišite, kada odmarate – radite to uz neki film, muziku. Ako tehnika stane, ne gubite živce već vreme do popravka iskoristite za poslove koje odlažete, sređivanje polica, dokumenata…
9. TM BACIL: Trudite se da ove navike usvoje i vaši saradnici, jer će rezultati biti znatno bolji. Važno je da znate da se dogovarate. Ne samo na poslu, već i u privatnom životu. U ličnim odnosima je važno da: živeti zajedno ne znači raditi iste stvari, svako treba da ima vremena za sebe (posebno aktivnosti koje relaksiraju i obnavljaju energiju) i jasno utvrdite principe ODNOSA, jer ma šta mislili, to drugome nije očigledno (ne čita vam misli).
10. TM MANIFEST: Tehnika obogaćena efektivnom ideologijom je nepobediva. Razmislite kako, kuda i zašto idete, i to zapišite. Dajte sebi slobodu da menjate svet u skladu sa svojim vrednostima. Ne zaustavljte se, vi možete sve ako to silno želite. Postavljajte drske ciljeve, budite spremni da mnogo radite i budite organizovani.
Sami stvarate svoju sudbinu. Nisu vam potrebni nikakvi posebni uslovi za put do vrha. Samo jasan cilj, uporan, planski i organizovan rad, kaže autor.