Sonja Dakić i Violeta Matijević
„PA ŠTA AKO NE USPEMO?“
Koliko je za uspeh presudno imati dobru ideju i u nju verovati dokazuju Sonja Dakić i Violeta Matijević, vlasnice brenda DajDaj čija formula za uspeh podrazumeva tri stavke: prevazići strah, izabrati okruženje koje vas podržava i zabavljati se
Sonja je godinama radila za druge poslodavce i nije imala nikakvih ambicija da jednog dana bude preduzetnik. Međutim, kada je 2008. godine rodila ćerkicu Zaru otkrila je da su platenene pelene zdravije za bebu, ekonomičnije i čistije za okolinu. Pošto ih u to vreme niko u Srbiji nije proizvodio, njen suprug je sugerisao da počne sama to da radi. Prepoznavši priliku, u posao se odmah uključila i Sonjina kuma Violeta koja je u to vreme držala radnju sa bebi opremom. Iako su znale da jednokratne pelene za bebe apsolutno vladaju tržištem, obe su verovale da ima dovoljno roditelja koji će se opredeliti za zdraviju i ekonomičniju varijantu.
– U tom trenutku skoro ništa nismo znale o tekstilnoj industriji ali smo imale veliku sreću da naiđemo na zaista divne ljude koji su nam pomogli oko materijala, krojeva, mašina i žena koje ćemo zaposliti. Žene koje smo angažovale da šiju naše pelene došle su iz velikih propalih tekstilnih kombinata i one su u našu priču donele znanje i iskustvo koje je, zajedno sa našom idejom i entuzijazmom, napravilo jedan dobar proizvod – priča Sonja.
Ulazak u posao o kom ništa nisu znale bio je stresan i predstavljao je veliki rizik ali i izazov, a ove dve hrabre dame su rešile da uprkos brojnim preprekama krenu u osvajanje svog cilja. Od početne ideje da krenu sa proizvodnjom, pa do prve sašivene pelene je prošlo godinu dana. Toliko vremena im je bilo potrebno da pronađu materijal koji su želele, da kupe mašine i pronađu žene koje će raditi. Svu ušteđevinu su uložile u pokretanje biznisa, a nakon godinu dana su uzele kredit koji im je omogućio dalje razvijanje posla. Danas ponosno ističu da su DajDaj pelene (www.dajdaj.com) jedini srpski proizvod koji nosi Eko znak.
Ipak, na samom početku nije bilo lako jer je strah od neuspeha bio popriličan. Šest godina kasnije, u septembru 2014. godine Sonja je na TEDx-u držala motivacioni govor o tome kako su uspele. Tada je govorila o tri osnovna faktora koja su na samom početku odredila njihov uspeh, a mogu da pomognu i vama.
Prevazići strah. Pre nego što su krenule u proizvodnju, Sonja i Violeta su postavile jedno važno pitanje „Šta ako ne uspemo?“. Odgovor na ovo pitanje Sonja je dobila posmatrajući svoje dete. Kao što se deca ne pitaju šta će biti ako ne uspeju da se popnu na drvo, već posle prvog neuspelog pokušaja sačekaju da malo porastu i ojačaju kako bi probali ponovo, tako su i njih dve donele čvrstu odluku da ih strah od neupsha neće sputati. Naprotiv, rekle su sebi da će ako ne bude išlo, iz tog iskustva nešto naučiti. Obe su bile svesne da će uvek biti problema i prepreka, ali da od njih samih zavisi kako će im pristupiti. Upravo to kako će se postaviti prema izazovima, je ono što čini preduzetnika.
Izabrati dobro okruženje. Violeta i Sonja se karakterno veoma razlikuju iako dele slične vrednosti i stavove. Jedna drugoj su bile ogromna podrška. Ako bi jedna posustala, druga bi je bodrila i gurala napred.
Zabavljati se. Pošto su istinski verovale da je ideja koju imaju dobra, i da će pelene koje proizvode naći svoje mesto na tržištu, Sonja i Violeta su radile kao da niko neće ocenivati njihov rad. Radile su za sebe, a u posao su uložile maksimum energije, volje, znanja i ideja, baš kao što deca unose beskrajno puno entuzijazma u svaku svoju igru.
I za kraj, Sonja i Violeta poručuju:
– Ako imate pravu ideju i volju, oslobodite se straha, verujete u sebe – sva vrata će vam se otvarati.