Naslovna / Čuvari zdravlja / Ajurvedske preporuke za pravilnu ishranu (drugi deo)
Šta, kada i kako da jedemo
Ajurvedske preporuke za pravilnu ishranu (drugi deo) Šta, kada i kako da jedemo

Ajurvedske preporuke za pravilnu ishranu (drugi deo)
Šta, kada i kako da jedemo

Šta može da nam pomogne?
Ajurveda nam savetuje da uzimanje hrane uskladimo sa stanjem naše vatre varenja. Osećaj gladi znači da je ona rasplamsana i spremna da adekvatno obradi hranu. Ukoliko tada, umesto da jedemo, uzmemo veliku količinu tečnosti, rastopićemo enzime koji učestvuju u varenju i oslabiti ga.
Značajnu pomoć u obezbeđivanju kvalitetne vatre varenja predstavljaju različiti biljni preparati spravljeni po ajurvedskoj recepturi i brojni začini. Uloga začina nije samo u tome da hrani koju jedemo daju aromu koja nam se sviđa, već i da stimulišu varenje na adekvatan način. Što je hrana koju unosimo teža za varenje, to je značajnije da bude pravilno začinjena. Đumbir veoma dobro utiče na poboljšanje varenja. Komorač, na primer, može biti odličan izbor za prevenciju slabog varenja i gasova, dok korijander ima rashlađujući efekat i preporučuje se osobama sa viškom pite, kod kojih često postoji problem sa osećajem kiseline i toplote u predelu želuca. U slučaju potrebe, nakon pregleda, ajurvedski lekar nam može preporučiti adekvatan herbalni preparat, koji će našu vatru varenja izbalansirati na najbolji mogući način.

Šta, kada i kako da jedemo?
• Toplu hranu, jer se brzo vari.
• Uljastu, jer pojačava potisnutu snagu varenja. Ona pojačava jedinu tela, jača čulne sposobnosti, podstiče snagu i donosi sjaj telu.
• U ispravnoj količini, jer se lako vari i doprinosi dugovečnosti.
• Nakon što je prethodno jelo svareno.
• Ni suviše brzo, ni suviše sporo.
• Tek pošto smo poklonili punu pažnju sebi.

Značajne preporuke:
• Jedite otprilike u isto vreme svakog dana.
• Ručak bi trebalo da bude izbalansiran obrok u kome je prisutno svih šest ukusa (slatko, kiselo, slano, gorko, ljuto, oporo)
• Jedite uvek sedeći i u mirnom okruženju i usmerite pažnju na hranu koju jedete. Nemojte gledati TV, čitati ili voziti dok jedete.
• Dobro žvaćite hranu i setite se da varenje počinje u ustima. Sedite udobno 5-10 minuta nakon obroka, kako bi procesu varenja omogućili da pravilno funkcioniše.
• Izbegavajte konzerviranu hranu i hranu koja sadrži veštačke arome i boje.
• Jedite sveže pripremljenu hranu. Izbegavajte hranu zaostalu od prethodnog obroka.
• Nemojte se prejedati. Trudite se da količina hrana koju unesete zadovolji oko ¾ vaših kapaciteta.
• Izbegavajte velike količine sirove hrane, jer povećavaju vatu.
• Izbegavajte ledeno hladnu hranu i napitke.

Tekst: Mr sci. med dr Gordana Marković Petrović, lekar Mahariši Ajurvede

Pročitajte još i Obrok koji stane u dve šake