Naslovna / Dobre priče / Marko Cvetković
BLOG – OD HOBIJA DO BIZNISA
Marko Cvetković BLOG – OD HOBIJA DO BIZNISA

Marko Cvetković
BLOG – OD HOBIJA DO BIZNISA

Njegov lični blog www.donmarkoc.com našao se ove godine među top 13 sajtova koji se preporučuju za čitanje pa je, s obzirom da je posao izvor velikog stresa, Marko odličan sagovornik na temu – može li danas blog da bude plan B kada je posao u pitanju i šta je potrebno da znate pre nego što ga pokrenete

Marko Cvetković je diplomirani ekonomista, rodom iz Vrnjačke Banje, bivši sportista, a danas menadžer razvoja poslovanja i marketinga u Agenciji za poslovnu izuzetnost One2Grow, ali i pokretač dva portala www.zajavnost.info i www.blogmagazin.rs. Svakodnevno koristi Twitter i, kako kaže, ne može da zamisli dan bez makar jednog tweet-a. Tvrdi da bi u slučaju požara prvo tweetnuo, pa pobegao. Nekada je bio turistički vodič, pa mu je strast prema putovanjima ostala i dan danas. Obišao je skoro celu Srbiju i trudi se da promoviše njene vrednosti.

Nešto između. Da ga je neko na samom početku pokretanja bloga pitao da li je to za njega hobi ili biznis, rekao bi da je hobi.
– Danas mogu da kažem da je to neka mešavina ova dva pojma, ali čisto biznis nije svakako. Treba imati u vidu da je to posao kao i svaki drugi, koji zahteva radno vreme koje je neretko i duže od osam sati dnevno. Dakle, da biste živeli od bloga i nazvali ga biznisom potrebno je dosta truda, rada, ideja i posvećenosti, i to sve pod uslovom da ste neprikosnoveni u ovom delu internet neba. U Srbiji tu čast ima svega par blogera i oni su upravo sve ovo što sam naveo. U svetu je drugačija slika o samom blogeru, a kako smo mi malo tržište koje ne trpi bilo kakav uspeh, tako je i sama ideja da isplivate na površinu veoma teška. Teška, ali ne i neizvodljiva. Stvarni problem je i neprepoznavanje tržišta za uslugama blogera, pa svega mali broj ima tu svest šta on može da im donese. Danas povremeno moj blog donese i neku zaradu, pa se uvek trudim da opravdam poverenje klijenta, ali to svakako nije biznis – kaže Marko.

Izdvojite se kvalitetom. Nameće se pitanje kako se izdvojiti iz gomile, kao i da li zbog velike konkurencije sad uopšte vredi pokretati blog.
– Mislim da je dobro imati svoj blog, jer on predstavlja vaš online CV i mesto gde možete da pokažete svoje znanje i kreativnost. Na kraju, to je i prilika da vas neko primeti i možda ponudi posao, a takvih primera ima… Međutim, kako da pisanje bloga postane unosan biznis? Koliko je vremena potrebno da se razvije? Mislim da je ovo najteže pitanje. Iz iskustva znam da je potrebno vreme i disciplina u podizanju bloga na noge. Danas svako može da piše, ali kvalitet je ono što vas izdvaja od drugih, kao i redovno pisanje postova, jer šalje poruku da ste prisutni i da pratite dešavanja na sceni. Stvaranje kredibiliteta je vrhunac priče, jer kada vas klijenti, ali i čitaoci, dožive kao kredibilnog blogera u svojoj niši, imate mogućnost i za zaradu. Pored toga koliko vas ljudi čita, veoma je bitno i ko vas čita. I jedan i drugi parametar su nekako neraskidiva veza, – napominje naš sagovornik.

blog

Danas svako može da piše, ali kvalitet je ono što vas izdvaja od drugih, kaže Marko

Pozitivan kutak na internetu. Za sve one koji vole da pišu, ali neće da pokreću svoje blogove, Marko je napravio internet kutak za njih.
– U početku sam imao ideju da pokrenem zajednicu blogera u vidu magazina, pa sam pokrenuo BetweenUs, blog magazin gde ljudi koji nisu vični web logistici imaju priliku da jednostavnim pristupom magazinu objavljuju i pišu svoje priče. Dakle, „dao“ sam im „pero i papir“ u ruke, a na njima je da se predstave u najboljem svetlu. Zapravo blog magazin vam nudi priliku da čitate priče koje nigde ne biste mogli, a gde nema politike, žute štampe, skandala, crne hronike itd. Jedan pozitivan kutak na internetu, sa ličnim stavovima, temama i pogledima na svet danas stvara preko 90 blogera iz Srbije i regiona. Međutim, zbog nekih tema kojima nije mesto na magazinu, pokrenuo sam i svoj lični blog www.donmarkoc.com, koji je nekako dobio domen na osnovu mog nicka sa Twitter-a. Tamo predstavljam svoje ideje, komentarišem aktulenosti i pišem o marketingu na društvenim medijima, odnosno, nastupima brendova u digitalu.

Pozitivan odnos je ključ za antistres. S obzirom da je danas posao (ili nedostatak istog) jedan od najvećih izvora stresa, koliko je korisno danas imati još neki posao uz primarni?
– Uvek treba imati i opciju B, ali smatram da je opcija B moguća samo kada ste u opciji A. Ako vagate između dve opcije vrlo lako može da se desi da ispustite obe. Zato je opcija B poželjna, bilo kao dodatni posao koji ne ugrožava primarni, bilo samo kao opcija za „ne daj Bože“. Svestan sam da je teško naći posao, ali sam ubeđen i odgovorno tvrdim da svako ko istinski želi da radi može da ga nađe. Kvalitet i perspektiva tog posla je neka druga tema, ali svaki posao donosi nova poznastva, iskustva koje niko ne može da vam uzme, a samim tim i otvara neka nova vrata. Svaka osoba na tom putu su vrata za neki novi svet, i ako tako gledate – nema zime.

Blog stres. Zanimljivo je da su blogeri izloženi posebnoj vrsti stresa, čime se Marko pozabavio i napravio mini istraživanje o tome.
– Kada ste bloger, treba da budete spremni na kritiku. Kritika sama po sebi ne mora da znači nešto negativno, iako je kod nas ona ustaljena kao takva. Blog stres je sam po sebi prisutan, ali mnogi apsolutno nisu svesni da ga doživljavaju. Trenuci iščekivanja povratnih reakcija i kritika na tekst koji ste objavili, a naročito ukoliko su komentari negativni, meri se sa nivoom stresa kao kada biste doživeli manji lančani udes kolima. Dakle, nimalo naivno. O ovoj temi sam pisao na svom blogu gde sam uradio jednu vrstu istraživanja među iskusnijim blogerima kod nas, pa ako vas zanima savetujem vam da pročitate savete i upoznate se sa blog stresom.

Markovi top blog saveti
– Nikada ne odbijajte savete koje možete dobiti od starijih kolega. Biti zatvoren u komunikaciji sa kolegama, pa i konkurencijom, vam neće doneti ništa dobro. Umrežavanje i širenje svojih kontakata su veoma bitni za svakog blogera, jer pored digitalnog sveta treba da se pokaže i u stvarnom svetu.
– Ne očekujte crveni tepih ukoliko ste hejter. Ako ste provokativni onda možete da očekujete svašta od čitaoca, ali ako ste unikatni možete da očekujete čitaoce i ponude. Generalno budite svoji, jer niko nije postao uspešan a da je odustao nakon prve kritike. Sve zavisi od vas. Dakle, ukoliko se trudite i radite na sebi, nadajte se dobrom.
– Dobar bloger neće prihvatiti svaku ponudu samo zbog novca jer tako štiti svoj ugled. Oni koji to rade mahom gube kredibilitet, a samim tim i biznis im ide silaznom putanjom.
– Klijente ćete privući kvalitetom svojih tekstova i kredibilitetom koji ste izgradili. Nije na odmet da i sami kontaktirate buduće klijente sa nekom idejom, jer tako pokazujete inicijativu i posvećenost svom poslu.

Tekst: Dragana Aleksić