Marijana Vilimonović, psiholog Svako ima svog „domaćina“ za ulazak u stres

Marijana Vilimonović, psiholog
Svako ima svog „domaćina“ za ulazak u stres

Uvek treba gledati celokupno biće i osim konkretnog rada na jačanju psihičkih kapaciteta za prevazilaženje krize, razgovaramo i o načinu i stilu života koji osoba vodi, okruženju u kome živi i radi. Jedna od tema jeste i način opuštanja, a izbor je individualan, neka svako nađe ono što mu najviše prija. Dok dolaze kod mene na razgovore imaju mogućnost da na biofidbek aparatu vežbaju tehnike disanja koje vraćaju fiziološke parametre u balans. Slično se uči i na jogi, meditaciji, pilatesu, autogenom treningu, to je stvar izbora klijenta, naravno ukoliko želi i na taj način sebi da doprinese.

Kako smanjiti svakodnevni stres? Šta savetujete?

– Sagledati objektivno, sa strane, koji su sve izvori stresa za nas lično, šta doprinosi da naša tenzija raste i u kojim trenucima postajemo preplavljeni. Stres je subjektivna kategorija, ne može nastati ukoliko nema nosioca ili domaćina. Tako da je sledeći korak otkriti šta je dobar domaćin za ulazak u stres za nas konkretno. To može biti očekivanje, uverenje, zahtev usmeren ka sebi, ka drugima ili životu uopšte. Preporuka je takođe koristititi raspoloživu socijalnu podršku, podršku koja se nalazi u okruženju, nije sramota zatražiti pomoć, nije slabost ne moći, ne znati, ne stići. Koristiti podršku i razgovore sa ljudima koji su za to obučeni i voditi računa o sebi, svom fizičkom stanju, da li ima nekih upozorenja koje nam telo daje, kada ne može da nas isprati i kada preterujemo u onome što njemu ne prija. Često se dešava da ljudi, pokušavajući da se umire i prevaziđu uznemirujuće trenutke, posegnu za cigaretom, alkoholom, sredstvima za smirenje i slično. Trenutno olakšanje nije dovoljno i ritual se ponavlja prvom sledećom prilikom. Na taj način ne doprinosimo ni psihičkoj ni fizičkoj snazi, naprotiv.

Koji su vaši lični izbori protiv stresa?

– Prvo pokušam da sagledam sve aspekte događaja koji sam doživela kao stresan i da odgovorim na pitanja: kako mene to ugrožava? Koji je moj doprinos situaciji? Šta me je sprečilo da odreagujem na drugačiji način? Ali nekada nismo sposobni da budemo objektivni, tada je potrebno da razgovaramo sa drugima, što takođe radim. Osim toga, trudim se da prilagodim aktivnosti svojim trenutnim mogućnostima, temperamentu, da nađem vremena za opuštanje, obično uz prijatelje koji su „na istoj frekvenci“, doživljaju svet na sličan način kao ja… Kada osetim premor, spadam u one osobe koje svoju energiju najlakše obnavljaju kada su sami, dovoljno je da budem sama i bez ikakvog plana, najčešće uz muziku i knjigu koja me privlači u tom trenutku.

Razgovarala: Jasmina Stefanović
Foto: Marina Manga
Antistres misao