Porodične firme

Porodične firme
Zajedno i kod kuće i na poslu

Radim kod muža u firmi. Pokrenuo sam sa ženom jedan projekat. Moja sestra i ja radimo zajedno. Deca će kad završe školovanje raditi s nama.

Koliko često čujete isto ili slično? Da li ste i vi razmišljali da napravite svoju, porodičnu firmu, i da vam najbliži saradnici budu oni s kojima i inače delite svakodnevicu?

Mnogo je onih koji to već jesu uradili. Mnogi su porasli i postali srednja, pa i velika preduzeća. Nije dovoljno imati ideju, „završiti sve papire“ i dati radne knjižice ukućanima. Ako niste svesni šta vas sve čeka, možete živeti u neprekidnom stresu.

U Beogradu je pre par dana treći put održana konferencija „Porodične firme – stub razvoja ekonomije Srbije“. Drugi put da je organizovana u saradnji „Color Press group“- a i Centra za edukaciju „Pro educa“.

Za sagovornika o porodičnim firmama smo izabrali autora projekta “Porodične firme – stub razvoja ekonomije”, Dragana Močevića.

Gospodin Močević je preduzetnik i osnivač prve domaće PR agencije u BiH s kancelarijama u Banjaluci i Sarajevu. Pre deset godina pokrenuo je projekat PROACTIVE, regionalnu edukativnu konferenciju o odnosima s javnošću, a kasnije i druge edukativne projekte. U poslednjih dvanaest godina vodio je mnoge projekte u oblasti odnosa s javnošću. Trenutno je savetnik u agenciji Prime Communications.

Pošto organizuje i održava slične forume u celom regionu, zanimalo nas je kako vidi trenutnu situaciju, gde se saplićemo, šta bi trebalo da radimo a šta mislimo da bi trebalo?

ŠTA JE TO PORODIČNA FIRMA

Iako ih iz godine u godinu ima sve više, još uvek je nepoznanica šta je to – porodična firma. Zbog društvenog uređenja na našim prostorima, zapravo zbog svega što nam se dešavalo, malo je onih koji jesu naslednici svojih očeva i dedova, kada je reč o delatnostima u kojima zarađuju.

„U suštini, svaka firma koja radi par godina se može smatrati porodičnom firmom, ukoliko spada u kategoriju malih, srednjih i velikih privatnih preduzeća, gde je 25 posto plus jedna akcija u rukama jedne osobe. Nakon par godina se vidi da li je firma prebrodila te početne porođajne muke, i ukoliko jeste trebalo bi da počne da koristi određene standarde i pravila na način na koji su organizovane sve slične firme, širom sveta.

Postoji mnogo pozitivnih primera u Srbiji, firmi osnovanih pre pet ili deset  godina, koje već imaju spoljne menadžere, ozbiljnu strategiju zapošljavanja, bez obzira da li su tu zaposleni članovi porodice ili nisu. Ima puno svetlih primera, ali ima još puno toga da se radi i uči.“

DELATNOSTI NAJZGODNIJE ZA PORODIČNI BIZNIS

I sami znamo da u nekim poslovima možemo lako sarađivati s najbližima, dok za neke nismo sigurni da bismo mogli. Pitamo, šta govore podaci?

„Teško je generalizovati po branšama, ali recimo u dve branše su lako prepoznatljive porodične firme: to su poljoprivredna gazdinstva, i recimo mali hoteli i restorani, dakle ugostiteljstvo. U njima su uglavnom porodični biznisi koji imaju određene limite samim tim kapacitetom, tu su uglavnom uključeni članovi porodice i oni interno mogu raditi na unapređenju svog biznisa. U drugim oblastima kao što su prerađivačka industrija, IT, softver, usluge, postoje potpuno drugačiji problemi, pa te delatnosti nisu popularne za porodični biznis.“

Pages: 1 2