Olivera Stefanović Stanković STRES JE VAŽAN OKIDAČ ZA DIJABETES

Olivera Stefanović Stanković
STRES JE VAŽAN OKIDAČ ZA DIJABETES

Porast dijabetesa i kod beba. I dalje postoje mnoge dileme što se tiče svih uzročnika koji mogu da dovedu do dijabetesa. Naime, sve češće se pojavljuju slučajevi koji se ne uklapaju u dosadašnju šemu glikemijskog poremećaja.
U novije vreme se pokazalo, na primer, da genetika ima mnogo manje uticaja nego što se to ranije mislilo. Daleko veći okidač je svakodnevni stres, ali je u kombinaciji sa neredovnom ishranom i nedovoljnom ili nikakavom fizičkom aktivnošću još češći uzrok ove sve masovnije pojave.
– Postoji jedna nova generacija pacijenata, od 25 do 45 godina koja odmah prelaze na insulin, što ranije nije bio slučaj. Takođe, daleko je veći broj dece predškolskog uzrasta, između 5 i 7 godina, koji dobijaju dijabetes i ta grupa od pre nekoliko godina sve više raste.
Veliko iznenađenje je i to što se sve više rađaju bebe sa dijabetesom što se otkriva u prvoj godini njihovog života.
Da li onda uzrok te rane pojave povišenog šećera u krvi može da bude ishrana ili stres majke?
– Naravno. I ne samo tokom trudnoće, već velikim delom i pre nego što je žena ostala u drugom stanju. Zbog toga je danas izuzetno važno da se o načinu života vodi računa još u periodu kada se budući roditelji pripremaju za ovu odgovornu ulogu.

trudnica

Nije se bez razloga oduvek smatralo da žena u trudnoći treba da bude što opuštenija jer je onda odgovorna i za budućeg čoveka

Tri važna segmenta. Ono što je poruka svih stručnjaka sa kojima razgovara dok sprema emisiju su tri važna segmenta koja se tiču ishrane: vodite računa šta jedete, jedite tri glavna obroka i dva međuobroka, ne jedite puno hleba (umesto četiri, smanjite na jedno parče).
Drugi važan segment je fizička aktivnost: najmanje pola sata dnevno šetnje, ko može preporučuje se bar pet kilometara, ne mora da se trči, dovoljno je malo brže hodanje.
– Naravno da stres, kao jedan od glavnih okidača, nije lako izbeći u današnje vreme ali mogu bar neke važne stvari da se promene. Možemo na primer da spavamo bar osam sati u toku noći, da provodimo više vremena u prirodi (makar za vikend), da razmišljamo pozitivno i da se više posvećujemo sebi i svojoj porodici.

Promene u načinu života. A o tome koliko je emisija Vodič kroz dijabetes promenila njen način života, kao i način života njenog okruženja, Olivera kaže:
– Meni je drago što sam uticala na moju okolinu, pre svega na roditelje i prijatelje iako mi se čini da sam im ponekad i dosadna sa svojim zahtevima. Ali, ništa nije teško promeniti kad se hoće. Što se hodanja tiče, na primer, ne mora da se to shvati kao neka velika obaveza, dovoljno je dva puta po 15 minuta dnevno malo ubrzati hod. I sama pokušavam da priuštim sebi sat hoda dnevno.
Što se tiče ishrane, maksimalno sam uticala na svoju ćerku i muža. Izbacili smo, na primer, veliki deo slatkiša iz ishrane, uveli smo mnogo salate, meso, ribu, redovne obroke i dozirano voće.

A stres? Da li je njega moguće nadmudriti?
– Što se stresa tiče, u mojoj porodici se sada više vodi računa o spavanju. Moja ćerka sa 14 godina sada spava od 8 do 9 sati, moj muž od 9 do 10 a ja pokušavam da to bude između 7 i 8 sati. Ono što čujem dok radim emisiju podstaklo me je da eliminišem iz života sve ono što može da mi izazove stres, tako da izbegavam da radim bilo šta što može da me vrati u takvo stanje.

Emisija Vodič kroz dijabetes emituje se subotom i nedeljom na Studiju B, kao i na Youtube kanalu.

Tekst: Anđelika Rosić
Antistres misao