Marko Nektan UMETNOST KAO ANTISTRES

Marko Nektan
UMETNOST KAO ANTISTRES

Ono čime se naš sagovornik bavi teško je opisati jednostavnim rečima. Poslednjih godina najviše se posvetio umetnosti koja se naziva butoh koja, kako kaže, smanjuje stres jer postajemo sposobni da slušamo šaputanje i najmanjeg atoma našeg tela

Iako je rođen u Srbiji, Marko Nektan se oseća kao stanovnik planete zemlje. On je multimedijalni umetnik: vizuelni, umetnik performansa, igrač, koreograf, autor… Bio je član umetničke grupe „Corpus artisticum“, u kojoj se razvio u priznatog internacionalnog umetnika. Danas ima dve kompanije, jednu u Beogradu, drugu u Berlinu i teatar „Nektan art“.
– Počeo sam sa klasičnim baletom, savremenim i latino plesovima, zatim su došli različiti spiritualni plesovi, fizički i ritualni teatar, a poslednjih godina najviše sam se posvetio umetnošću koja se naziva „butoh“. Nastupao sam na velikim festivalima u zemlji i inostranstvu, od kojih je možda najznačajnije Venecijansko bijenale. Pored festivala nastupao sam i držao radionice u Kanadi, Švajcarskoj, Bugarskoj, Mađarskoj, Nemačkoj i Holandiji. Učio sam i istraživao različite duhovne pravce i to mi je dalo veliku inspiraciju za kreiranje mojih radova i samog stila i metoda rada u samom teatru i igri.

Ulazak u magični svet. U performans art uveo ga je jedan od naših najvećih performans umetnika Gabrijel Savić, ali je veliki uticaj imala i umetnica Nela Antonović.
– Oni su mi pokazali magičan svet savremene umetnosti, teatra i performansa. I večno im hvala na tome jer su zaista oblikovali i dali viši smisao mom životu, naglašava Marko Nektan.
Umetnost je sama po sebi antistresna ali postoje varijante koje na specifičan način mogu da ga potpuno zaobiđu. Marko je otkrio butoh, revoluciju u umetnosti koja čini ono što ni jedna umetnost nije do sada – otvara potpuno drugi oblik percepcije estetike kroz društvenu avangardu viđenu očima duše.
Butoh predstavlja vrata ka drugim svetovima u kojima je sve moguće, kaže umetnik.

Marko_Nektan02

“Izgubljena božanstva”, Berlinski zid; photo by Marten Muhlenstein

Menjanje pozicije sporim pokretima. Ova avangardna umetnost performansa nastala je u Japanu pedesetih godina prošlog veka, u periodu protesta i nemira među studentima. Pozorišne trupe izvodile su socijalno izazovne teme, a umetnici su izvodili performanse sa društvenim i protestnim temama na ulici. Iz ovog haosa rodio se butoh – menjanje pozicije tela, sporim pokretima.
– Fascinanta činjenica u butohu je da je svako telo perfekcija za sebe, sa jedinstvenim pokretima koji dolaze iz dubine njegove duše. Ovakav vid izvođačke umetnosti ne teži ka treningu savršenog tela, već ka telu kakvo je prirodno stvoreno i razvijeno. U butohu zrelo telo donosti mnogo dublje i moćnije značenje umetničke ekspresije nego mlado i sveže. Najveći primer toga je Kazuo Ohno koji je nastupao do smrti, do svoje 103. godine. Njegovo mudro i staro telo bilo je platno po kojem je slikao lepote sveta.

Antistres misao