Iznervirali ste se? ZABORAVITE NA TO ŠTO PRE!

Iznervirali ste se?
ZABORAVITE NA TO ŠTO PRE!

Danas i male neprijatnosti mogu lako da nas izbace iz ravnoteže, posebno ako nam „nije dan“, ako smo „ustali na levu nogu“, osećamo da nismo u punoj snazi… Kada smo u takozvanoj minus fazi prijemčiviji smo za negativne situacije, bilo da ih više primećujemo, bilo da ih sami izazivamo

Zašto je važno što pre zaboraviti na neku situaciju koja je bila okidač za osećaj tenzije, stresa, nervoze, objasnila nam je Dragana Aleksić, vingvejv kouč (wingwave coach).
– Može se reći da nam je prag tolerancije niži kada smo od jutra izloženi stresnim situacijama (kasnimo na posao, gužva u prevozu, i sl), ili smo se jednostavno probudili neraspoloženi. Tada smo u minus stanju i imamo burnije reakcije na izazovne situacije nego kada smo OK. To znači da ćemo odreagovati na nešto na šta bismo inače ostali hladni, nezainteresovani. Svima su nam poznate situacije kada se posle takve reakcije pitamo šta se desilo, zašto smo se tako ponašali. Ne možemo sebi da objasnimo toliku promenu u reagovanju, jer nam to nije blisko ponašanje.

„Bezazleni“ okidači. Često su sasvim bezazlene situacije okidači za nervozu, kao na primer kada nas neko zgazi u autobusu, pa još ako se ne izvini imamo osećaj da ćemo eksplodirati, ili kada kasirka baš kad najzad stignemo na red počne da menja traku na kasi. Složićete se da su ovo sasvim normalne situacije, zbog kojih ne treba padati u vatru, ali kada se na njih nadoveže neočekivan komentar koleginice ili nas muž pozove pet puta da pita gde stoji ovo ili ono, naš unutrašnji vulkan samo što ne izbaci lavu!
– Iako ove situacije gledane iz neutralne perspektive mogu da deluju čak i komično, osoba kojoj se one dešavaju zaista ima osećaj da će „pući“. Zato je uvek korisno znati bar jednu tehniku koja nam pomaže da spustimo tenziju, na primer Magic words, a ako je ne znamo biće dovoljno da izbrojimo bar do deset, duboko dišemo i fizički se sklonimo od izvora stresa na nekoliko minuta.

sl 2

Nekada je dovoljno da izbrojimo bar do deset, duboko dišemo i fizički se sklonimo od izvora stresa na nekoliko minuta

Preusmeravanje fokusa. Nakon ove pauze naša sagovornica savetuje da radite nešto što će vam u potpunosti preusmeriti pažnju sa stresnog događaja.
– Najgore što možete da uradite je da se „upecate“ i odreagujete, jer će vam u tom trenutku nivo stresa još više skočiti! Mnogi od vas koji ovo čitaju će prokomentarisati – Pa, kako da ne odreagujem, jel treba da oćutim?! A, ja ću vam na to odgovoriti – Pa, jel želite da se još više iznervirate? Kada se nerviramo, tj. kada smo pod stresom luči se hormon stresa – kortizol, a njegov nivo raste sa održavanjem stresnog stanja. To u stvari znači da se vi u nekoj situaciji „iznervirate“ do nekog nivoa, a onda su pred vama dva puta. Jedan je da sebe vratite što pre u stanje balansa, tako što ćete „iskulirati“, primeniti neku antistres tehniku, disati, i sl. Nivo stresa će početi da opada, imaće silaznu putanju. Drugi je da odreagujete i dignete nivo kortizola čime ga duži vremenski period održavate na tom visokom nivou, tačnije ne date mu da ide nadole. Što ga više dižete, to više imate potrebu da reagujete. To su one situacije kada ne umemo da se zaustavimo, nego samo nastavljamo sa komentarima, raspravom, pa i svađom. Tada niste samo izloženi nervozi zbog nekog događaja, već vaše telo ulazi u stanje veće tenzije koju osećate kao fizičku manifestaciju – knedla u grlu, stiskanje vilice, žmarci u stomaku, bol u želucu, glavobolja, i to stanje može da potraje i nekoliko sati nakon događaja – okidača. I sad vas opet pitam – da li je to ono što stvarno želite?

Antistres misao