Džek Valdas (Jack Waldas), učitelj baleta i joge Osvešćeno kretanje

Džek Valdas (Jack Waldas), učitelj baleta i joge
Osvešćeno kretanje

Naše telo pruža nam slobodu izražavanja. Želi da se kreće. To je ono za šta je stvoreno. Da bismo stvarno pronikli u inteligenciju svoga tela potrebno je da imamo slobodu da se krećemo, da osluškujemo svoje instinkte. Ako smo senzitivni u odnosu na svoje telo, shvatićemo da ono ima duboku mudrost i prirodnu sposobnost da se obnavlja i izleči.

Popularnost plesa i joge uvećala je svesnost o telesnim praksama. Plesači i jogiji postavljaju svoja tela u situacije u kojima mogu da dožive tok – reč je o iskustvu kada je telo sposobno da se kreće u skladu sa onim što zahteva trenutak.

Ples je snažan impuls. Martha Graham, plesačica i koreograf i jedna od najvećih umetnica 20. veka, rekla je da je ples skriveni jezik duše. Takođe, joga je drevna umetnost koja se vekovima koristi ne samo za snaženje i usavršavanje tela, već i da bismo pomogli svojoj duši. Govorim sa Džekom Valdasom, učiteljem baleta i joge. Nakon okončanja  plesnog obrazovanja u Baletskoj školi u Njujorku i Školi za savremeni ples Marthe Graham, Džek je nastupao sa Baletom Njujork teatra, u Narodnom pozorištu u Manhajmu, Gradskom pozorištu  u Augsburgu i Pokrajinskom pozorištu u Insbruku i Lincu.

Tokom svoje duge plesne karijere testirao je efekte joge na svome telu i emocionalnom biću. Ovo iskustvo u oblasti joge čini osnovu za Anandansu – njegov sopstveni razigran spoj joge i plesa, meditativnog stanja uma i izražajnog pokreta.

Pri završetku plesne karijere Džek je posvetio život unapređenju znanja o jogi, radu sa telom i aktivnostima za očuvanje zdravlja. Završio je obuku za Prana Flow jogu, Anusara jogu, spiralnu dinamiku i biomehaniku, a proučava i joga terapiju, Thai masažu i Tai Či.

Gospodine Waldas, vi ste plesač.  Nakon toliko godina osvešćenog i kompleksnog bavljenja telom kroz ples, kako danas doživljavate svoje telo i telesni pokret?

U ovom trenutku u životu (50 godina) doživljavam telesni pokret kao svesniji i manje fizički. Svesnost tela je intenzivnija – moje celo telo je prisutnije, senzacija je finija, koordinacija neposrednija. Nasuprot tome, fizičko stanje se menja – mom telu nije više potreban toliko trening koliko nega, zglobovima prevashodno prija integracija a ne toliko ekstremni pokreti, mišići bolje raguju na meke, spore, organske kretnje.Ovo je sve deo prirodnog procesa starenja: naše putovanje ka spolja postaje manje važno dok unutrašnje putovanje razotkriva sve više svoju lepotu. 

Do kakvih sagledavanja vas je dovelo bavljenje baletom odnosno umetnošću?

Ples, posebno na sceni, bila je odlična praksa za bivanje prisutnim, za fokusiranje telo-um svesnosti u trenutku. Ironično, no sa iskustvom, uzbuđenje nastupanja pred drugima povlači našu svesnost ka unutra, a to zahteva koncentraciju i opuštanje. 

Antistres misao