Da li je pijaca spas 5 GREŠAKA U ISHRANI KOJE JE LAKO REŠITI

Da li je pijaca spas
5 GREŠAKA U ISHRANI KOJE JE LAKO REŠITI

Ponekad nam se čini da se nikada više nije pričalo o hrani nego poslednjih par godina. Šta je i zašto zdravo, gde grešimo, ko bolje kuva…

Poslednjih godina se sve više govori o hrani, pojavili su se TV kanali posvećeni samo tome, specijalizovane emisije, časopisi… A ljudi, čini se, nikad gojazniji i nikad više problema zbog tzv. pogrešne ishrane. Koje su to uobičajene i lako rešive greške koje pravimo otkriva nam nutricionista Milka Raičević.

1. U gradovima brza, u selima masna hrana. U gradskim sredinama konzumira se previše gotova ili tzv. brza hrana, a u seoskim masna, začinjena, uz velike količine suvog mesa i mesnih prerađevina. I jedni i drugi zanemaruju sveže voće i povrće i ne vode računa o raznovrsnoj ishrani.

2. Ogroman uticaj reklama. Hrana se sve manje kupuje na pijacama a sve više u hipermarketima na veliko, u privlačnim ambalažama i “nažminkana” i spolja i iznutra raznim sumnjivim dodacima, štetnim za organizam. Milka Raičević svojim pacijentima koji se žale da nemaju vremena da kuvaju uvek savetuje da onda koriste sirove namirnice, bez termičke obrade, da jelo nije samo ono što se satima spremalo.

3. Sitna i krupna slova na proizvodima. Sitna slova retko ko čita a mnogi smatraju da su najbitnija  jer označavaju sve one elemente koji nisu korisni već često štetni, a određeni proizvod ih sadrži (recimo aditive). S druge strane, krupnim slovima piše da ima manje masti a sitnim da je ukus nadomešten većom količinom šećera.

4. Televizor, kompjuter i ostale sedeće aktivnosti. Kao da smo zaboravili da hodamo, a zabrinjavajuće mali procenat stanovništva se redovno bavi sportom i rekreacijom. Pola sata lagane šetnje dnevno je spasonosno za organizam, prijaće i plućima, i srcu, i mišićima,  zglobovima, razbistriće glavu i osvežiti misli. Sedeće aktivnosti brzo razvijaju veliku usamljenost i apatiju.

Ljudima je danas potrebna manja količina hrane zbog smanjene fizičke aktivnosti

Ljudima je danas potrebna manja količina hrane zbog smanjene fizičke aktivnosti

5. Mama ili baka znaju najbolje. Ponekad je to možda tačno, ali one obično prave jelovnik u porodicama koje čini više generacija, što je tipično za naše prostore. Kuvaju po receptima nasleđim od njihovih baka i prabaka, a nisu svesne da ljudi danas neuporedivo manje fizički rade nego ranije, i da su te količine preterane za savremenog čoveka.

Nutricionista Milka Raičević podseća da ishrana treba da sadrži sve namirnice, raspoređene u više obroka tokom dana. Pijaca nas može spasiti i izlečiti, kuvanje ne mora trajati satima i može biti zabavno, a svaka hrana se može spakovati i poneti na posao ili bilo gde drugde. Ne treba se ničega odricati, ali moramo paziti da ne preterujemo.

Tekst: Željka Zebić
Antistres misao