Ajurvedske preporuke za pravilnu ishranu (drugi deo) Šta, kada i kako da jedemo

Ajurvedske preporuke za pravilnu ishranu (drugi deo)
Šta, kada i kako da jedemo

Kada govorimo o zdravoj ishrani, važno je da naglasimo da hrana koju jedemo ne ishranjuje samo naše telo, već i naš um i našu svest. Zbog toga je značajno i da vodimo računa o načinu na koji jedemo

Kako da jedemo?
Idealno je da obrok upriličimo u tihoj i mirnoj atmosferi, smirenog uma. Tokom obroka je potrebno da sedimo uspravno, da budemo skoncentrisani na hranu koju jedemo i da uživamo u njoj i njenim ukusima. Tom prilikom bi trebalo da izbegavamo teške razgovore, gledanje TV-a, čitanje novina, telefonske razgovore i sve ono što nas uznemirava. Nakon obroka bi trebalo da ostanemo za stolom minimum 5-10 minuta, kako bi stimulisali organizam da proces varenja obavi na najbolji način. Poštovanje ove preporuke je značajno za sve, ali posebno za osobe vata konstitucije i za sve one koji imaju problem sa lošim varenjem, nadimanjem, gasovima i neredovnom eliminacijom stolice. Zato bi, pre nego što započnemo obrok, obavezno trebalo da proverimo da li smo na sto stavili sve što nam je potrebno, kako ne bismo morali da ustajemo za vreme obroka, jer to izuzetno remeti proces varenja.

Zašto dolazi do slabog varenja?
Od izuzetnog je značaja da naš agni, kako u ajurvedi nazivamo vatru varenja, bude dovoljno snažan, tako da unetu hranu u potpunosti obradi i omogući da ona bude u potrebnoj meri apsorbovana i iskorišćena u organizmu.
Zamislimo da smo na pikniku i da smo naložili vatru negde gde je vetrovito – teško da bi na takvoj vatri hranu mogli da skuvamo. Ako bi veliku šerpu punu hrane stavili na šporet i uključili ga na jedinicu – ni u ovom slučaju ona ne bi bila adekvatno pripremljena i bez obzira na dužinu kuvanja, ostala bi sirova. Slični su i efekti slabog varenja u našem organizmu.
Sa druge strane, ako je vatra previše jaka, hrana koju pripremamo će spolja zagoreti, a iznutra ostati neobrađena. Isti je slučaj i sa hranom u našem sistemu za varenje, kada je agni previše jak, odnosno kada je vatra varenja preintenzivna.
U svakom od pomenutih slučajeva, hrana koju unesemo, ostaće nesvarena. To, sa jedne strane, dovodi do toga da organizam ne dobija dovoljnu količinu kvalitetnih hranljivih supstanci, a sa druge strane, ta nesvarena hrana uzrokuje taloženje ame u organizmu, odnosno nagomilavanje štetnih toksina koji dovode do poremećaja ravnoteže vata, pita i kafa doše i do razvoja brojnih zdravstvenih tegoba.

Antistres misao